Sposoby na jesienną depresję

Jesień. Coraz krótsze dni, coraz dłuższe noce. Coraz zimniej. Pada deszcz, wieje zimny wiatr. Nie chce Ci się wychodzić z domu, właściwie nic Ci się nie chce, zaczynasz odczuwać niepokój, smutek, drażliwość, mieć problemy z koncentracją. Marzysz, aby zakopać się w łóżku i nie wychodzić aż do wiosny.

Ale możesz coś na to zaradzić. Trzeba tylko się zmobilizować i wziąć za siebie. Pomimo, że Ci się nie chce. A jakie są sposoby na jesienną depresję?

sposoby na jesienną depresję

Światło

Brak światła wpływa na Twoje gorsze samopoczucie. Jeśli nie możesz sobie pozwolić, aby choć na parę dni wyjechać, wykorzystaj każdy słoneczny dzień. Kiedy świeci słońce, wychodź na spacery, wystawiaj twarz do słońca. Możesz też skorzystać z fototerapii.

Spacery

Nawet jeśli za oknem jest szaro, ponuro i pada deszcz, choć raz dziennie wyjdź na spacer. Świeże powietrze polepszy nastrój, nawet zimny wiatr dotleni i poczujesz się lepiej i bardziej rześko.

Aktywność fizyczna

Możesz pójść na basen, siłownię, aerobik. Jeśli nie jesteś w stanie zdecydować się na aż tak duży wysiłek, może to być równie dobrze joga czy taniec. Wysiłek fizyczny pozwoli Ci się odstresować, oderwać od depresyjnych myśli. Ważne, żeby choć trochę się poruszać, wtedy wydzielane są endorfiny — hormony szczęścia, które poprawiają Twój nastrój.

Bliskość z drugą osobą

Rozmowa o Twoim samopoczuciu, wyżalenie się drugiej osobie pozwoli zrozumieć innym Twoją zmianę nastroju. Przytul się do bliskiej osoby, niech z Tobą porozmawia, pocieszy Cię. Nic tak nie poprawia nastroju, jak bliskość i dotyk drugiej osoby. A najskuteczniejszy jest seks — wyzwoli potężną dawkę endorfin, zrelaksuje Cię i poprawi humor.

Śmiech

Choć nie jest Ci do śmiechu, a raczej zbiera Ci się na płacz, warto spróbować zmienić nastrój. Obejrzyj dobrą komedię, przeczytaj śmieszną książkę, czy spotkaj się za znajomymi, którzy potrafią Cię rozbawić. Wspólny śmiech doda Ci energii i na długo poprawi nastrój.

Drobne codzienne przyjemności

Relaks, oddanie się przyjemnościom, na które nigdy nie masz czasu. Lub znalezienie nowego hobby. Cokolwiek, co lubisz, co sprawi Ci przyjemność. Może to być kubek gorącej czekolady czy kąpiel przy świecach. Może pójście na masaż, zajęcia jogi, wyjście do kina czy teatru.

Dieta

Staraj się jeść regularnie, pamiętaj o 5 porcjach warzyw i owoców. Wbrew pozorom zbyt duża ilość kofeiny i alkoholu tylko pogorszy Twój nastrój. Nie zapominaj o pożywnym śniadaniu, dostarczy Ci energii, tak potrzebnej z rana. Nie odmawiaj sobie czekolady — ważne, aby była to gorzka czekolada z dużą ilością kakao. Nie utyjesz od kawałka dziennie, a humor poprawi. Pamiętaj, aby jeść produkty jak najmniej przetworzone oraz razowe — te dostarczą Ci witamin z grupy B, które wspomagają układ nerwowy.

Sen

Nawet, jeśli chce Ci się spać w ciągu dnia, staraj się unikać drzemek. Utrudni to zasypanie w nocy, spowoduje, że będziesz jeszcze bardziej ospały w ciągu dnia. Staraj się kłaść i zasypiać regularnie, o tej samej porze, śpij 7-8 godzin na dobę. Najlepiej przy lekko uchylonym lub rozszczelnionym oknie. Lepiej się wyśpisz w dotlenionym, chłodnym pomieszczeniu.

sposoby na jesienną depresję