Kisimy warzywa!

Od późnej jesieni do wiosny, kiedy brak świeżych, dobrych warzyw częściej w kuchni używam kiszonek. Kiszone warzywa nie tylko dostarczają nam solidnej porcji witamin i mikroelementów. Główną ich zaletą jest to, że zawierają naturalny probiotyk — bakterie kwasu mlekowego.

Kwas mlekowy powstaje w procesie fermentacji pod wpływem bakterii kwasu mlekowego. Kwas mlekowy oczyszcza organizm, wzmacnia odporność, wspomaga organizm podczas przeziębień.

Jednocześnie reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspomaga trawienie, zmniejsza zaparcia. Obniża również poziom cholesterolu i zwiększa przyswajalność żelaza i wchłanianie niektórych witamin z grupy B i witaminy K.

Wbrew powszechnej opinii kiszenie nie powoduje zwiększenia ilości witaminy C w ukiszonych warzywach! Są tylko kwaśne w smaku.

Najlepiej zjadać kiszone warzywa na surowo — w procesie gotowania tracą wiele dobroczynnych składników — np. witaminę C i bakterie.

Uwaga dla dbających o linię: w trakcie kiszenia zmniejsza się zawartość cukru w warzywach. Kiszone warzywa są więc mniej kaloryczne!

Dobrze jest również pić sok z kiszonych warzyw — do soku przechodzi wiele wartościowych składników. Należy jednak uważać na dużą ilość soli i konserwanty zawarte w kiszonkach robionych przemysłowo.

kiszonki

Jak kisić?

Zalewamy owoce lub warzywa solanką (przeważnie 1 łyżka soli rozpuszczona w 1 litrze wody). Dodajemy koper, czosnek, papryczkę chilli, korzeń chrzanu, ziele angielskie i inne przyprawy, które wzbogacą smak kiszonki.

Nieco inaczej kisi się kapustę — szatkuje się drobno, ugniata i zasypuje solą.

Jaka sól?

Najlepsza kamienna. I jodowana i niejodowana się nadaje. Nie ma różnic pomiędzy ukiszonymi warzywami w obu rodzajach soli.

Co można kisić?

Właściwie wszystko. Najpopularniejsze są ogórki i kapusta. Ale polecam również: buraki, kalafior, cukinię, paprykę, pomidory, marchew, czosnek. Kisić można również cytryny, jabłka czy śliwki.

Najważniejsze, żeby wszystkie produkty były świeże, pochodziły z pewnej uprawy. Jeśli będą mocno nawożone, wskutek zbyt dużej ilości substancji chemicznych, proces kiszenia może się nie udać.

Przez pierwsze trzy dni kiszenia powinniśmy utrzymywać temperaturę kiszonki około 15-20°C. Naczynie powinno być lekko uchylone, aby uchodziły gazy. Później należy je zamknąć, aby zabezpieczyć przed pleśnieniem i przenieść w chłodne miejsce, aby przerwać proces fermentacji.

Jesienią można kisić paprykę, pomidory, cukinię, buraki, kalafior. No i oczywiście kapustę. Zatem do dzieła!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.